Ylä-Savon ammattiopisto, YSAOn ravintola Oppimestarin keittiössä käy kova kuhina, kun oppilaat valmistavat ruokia opettaja Eine Pihavaaran opastuksessa. Herkulliset tuoksut leijuvat ilmassa, kun päivän aiheena on valmistaa opiskelijan omaan ruokakulttuuriin kuuluvia ruokia.
Keittiössä häärii myös ukrainalainen Polina Konokhova, joka opiskelee kokiksi. Kuusitoistavuotias Polina on Mahis-opiskelija, eli hän opiskelee ammatillisten opintojen lisäksi myös lukio-opintoja Iisalmen lyseossa. Hänellä on oleskelulupa opintoja varten Suomessa.
Krimin niemimaalta, Sevastopolin kaupungista kotoisin oleva Polina on silminnähden iloinen mahdollisuudesta opiskella Suomessa. Opiskelupaikan saaminen ei kuitenkaan ollut itsestäänselvyys. Edellytyksenä on tarvittava suomen kielen taito ennen kuin opiskelu suomenkielisessä koulutuksessa on mahdollista. Polina opiskeli Ukrainassa suomea kaksi vuotta netin välityksellä ennen koulutukseen hakeutumista ja opiskelupaikka avautui viimein toisella yrittämällä.
– Netistä löytyy paljon videoita, sovelluksia ja tekstejä, joiden avulla voi opiskella, Polina summaa. – Lukemalla suomenkielisiä nettisivuja, esimerkiksi yle.fi -sivusto on hyvä kielen opetteluun. Kielten opiskelu on minulle harrastus, tykkään puhua ja jutella, hän kertoo. – Osaan hyvin englantia, venäjää, ukrainaa, suomea ja nyt opiskelen lukiossa espanjaa.
Opiskelu ja työt pitävät Polinan tällä hetkellä niin kiireisenä, ettei aikaa oikein jää muille harrastuksille. Hän haaveilee urheilusta, ratsastuksesta ja tankotanssista sitten kun löytyy mahdollisuus ja aikaa niihin.
”Olen aina halunnut lähteä opiskelemaan Eurooppaan ja haaveilin opiskelusta Suomessa.”
Kokin opintoihin YSAOlle hän hakeutui Suomessa asuvan ukrainalaisen ystävän suosituksesta. Hän kiinnostui ja otti selvää Iisalmen kaupungista ja ajatteli pienen rauhallisen kaupungin sopivan hänelle. Nyt puolen vuoden asumisen jälkeen hän on edelleen tyytyväinen valintaansa ja on sopeutunut hyvin.
– Olen aina halunnut lähteä opiskelemaan Eurooppaan ja haaveilin opiskelusta Suomessa, Polina toteaa. Maailman tilanne sai minut tekemään päätöksiä ja toimimaan nopeammin. – Isäni asuu lähellä, Kuopiossa. Joskus, kun olen surullinen ja ikävöin, voin soittaa tai ottaa videoyhteyden hänen kanssaan. Minulla on myös ystäviä, jotka auttavat ja tukevat, kun olen surullinen.
Polina asuu YSAOn opiskelija-asunnossa, josta on puolen tunnin kävelymatka koululle. Elämisen ja opiskelun hän rahoittaa työskentelemällä viikonloppuisin kokkina pitseriassa. Työ on hänelle samalla myös työssä oppimista, josta kertyy osaamista.
– Minulla on ihana opiskelija-asunto kaupungin alueella ja se on minulle ainakin toistaiseksi ilmainen, hän iloitsee.
Opiskelumotivaatiota ja intoa nuorella naisella riittää, eikä hän ole kokenut opiskelun ja työnteon yhdistämistä raskaaksi. Opettaja Tiina Sotikov kuitenkin välillä muistuttelee, että on tärkeä myös levätä välillä, että jaksaa taas keskittyä opintoihin.
Monikulttuurisuus on rikkaus
Monikulttuurisessa ryhmässä, jossa Polina opiskelee, on 22 ulkomaalaista opiskelijaa. Uusiin ihmisiin ja kulttuureihin tutustuminen on hänen mielestään rikkaus.
– On tosi kiva, että ryhmässä puhutaan erilaisia kieliä ja yhdessä voimme harjoitella englantia ja suomea, miettii Polina. – Joskus meillä on vaikeuksia ymmärtää toisiamme, ja opettajat aina kehottavat meitä puhumaan suomea.
Ulkomaalaiset opiskelijan myös tuovat opetukseen omasta ruokakulttuuristaan uusia makuja ja toimintatapoja.
– Totta kai he tuovat meille uusia makuja ja reseptiikkaa, me opimme heiltä myös, Tiina kertoo. – Tällä viikolla teemana oli afganistanilainen ruokakulttuuri.
Kun opintojen alkuvaiheessa oli paljon selvitettäviä ja vaikeita asioita, hän sai tukea Tiina-opettajalta sekä ukrainalaisilta ja venäläisiltä opiskelijoilta. Polina on tyytyväinen opiskeluun YSAOlla ja hän on tuntenut olevansa tervetullut opiskelemaan. Hän kokee, että on saanut hyvän opetuksen lisäksi tukea ja neuvoja kouluasioiden lisäksi myös henkilökohtaisissa asioissa.
– Olen tosi onnellinen, että olen täällä, hän iloitsee. – Kaikki opettajat auttavat aina. He ovat ystävällisiä ja rauhallisia, neuvoen ja opastaen meitä.
Polina auttaa uusia ulkomaalaisia opiskelijoita sopeutumaan Suomeen. Hänellä on harrastuksena Youtube kanava YoungLive, jonne hän tekee videoita elämästään ja opiskelustaan.
– Ihmiset, jotka haluavat opiskella YSAOlla tai Suomessa kirjoittavat minulle ja kysyvät neuvoa ja minä voin vastata ja auttaa, hän tuumii.
Kokiksi opiskelu tuntuu Polinasta helpolta ja käytännönläheiseltä, koska siihen kuuluu paljon harjoittelua. Samalla myös kielitaito kehittyy ja ruuanlaittotaidoista on varmasti hyötyä myös tulevaisuudessa. Tulevaisuuden haaveena hänellä on kuitenkin pääsy Helsingin yliopistoon opiskelemaan kieliä.
Polina iloitsee jo etukäteen mahdollisuudesta lähteä ulkomaan harjoittelujaksolle.
– Tiina sanoi, että minulla olisi mahdollisuus lähteä ensi vuonna Espanjaan harjoitteluun ja nyt opiskelenkin espanjaa lukiossa, hän hehkuttaa. – Se on ihana mahdollisuus ja tulevaisuudessa haluankin nähdä koko maailman.
Riittävä kielitaito tarvitaan
YSAOlla ulkomaalaisten opiskelijoiden määrä on kasvussa ja heitä on tällä hetkellä 183. Noin kymmenen eri maan kansalaisuuksia opiskelee eri koulutusaloilla suomenkielisessä koulutuksessa. Opiskelijat hakeutuvat opintoihin jatkuvan haun kautta ja ennen opintojen aloittamista testataan, onko kielitaito riittävä opintojen aloittamiseen. Syksyllä 2024 alkaa englanninkielinen kone- ja tuotantotekniikan koulutus.
– Työpaikolla tulee olemaan entistä enemmän ulkomaalaistaustaisia työntekijöitä ja Etelä-Suomessa tämä jo näkyykin, sanoo Tiina Sotikov. – Monikulttuurisiin työyhteisöihin on hyvä sopeutua jo opiskeluaikana.
Ulkomailta tuleva opiskelija tarvitsee oleskeluluvan opintoihin. Lisäksi hän tarvitsee suomalaisen sosiaaliturva-tunnuksen terveydenhoitoa, pankki- ja verotusasioita ja muuta virallista asiointia varten. Elintarvike- sekä ravintola- ja catering alan opintoja varten tehdään myös terveyskysely. Ulkomaalaiset opiskelijat itse maksavat oman toimeentulonsa Suomessa, koulutus on kaikille ilmainen. Osa opiskelijoista on tullut Suomeen pakolaisina ja heidän opiskelunsa on mahdollista esimerkiksi TE-toimiston työllistymissuunnitelmaan sisällytettyjen ammatillisten opintojen kautta. Koulu tukee opiskelijoita asioiden järjestelyissä, mutta oma aktiivisuus ja muiden opiskelijoiden antama tuki on tärkeässä roolissa. Whatsapp-ryhmissä autetaan jakamalla tietoja ja kokemuksia.
Talent Hub Eastern Finland
Hanke on valtakunnallisesti hyvä esimerkki siitä, mitä oppilaitosten, opiskelijoiden ja työnantajien yhteistyöllä voidaan alueellisesti saavuttaa suhteellisen lyhyessä ajassa. Toimenpiteet suunnitellaan alusta alkaen oppilaitosten jo olemassa olevien palvelujen yhteyteen siten, että niiden toiminta jatkuu hankkeen päätyttyä.
Talent Hub Eastern Finland on ESR+ kuuden oppilaitoksen hanke, jossa UEF, Karelia, Savonia, Riveria, Sakky ja YSAO omalta osaltaan varmistavat sen, että alueellemme saapuneet kv-opiskelijat löytävät paikkansa, työllistyvät ja kotoutuvat Itä-Suomeen. Hanke auttaa kansainvälisiä opiskelijoita tutustumaan suomalaiseen työelämään, rakentamaan verkostoja, oppimaan kieltä ja löytämään harjoittelu- ja työpaikkoja sekä mahdollisuuksia yritystoimintaan. Se myös tarjoaa yrityksille tukea kansainvälisten työntekijöiden rekrytointiin, perehdyttämiseen ja kielen oppimiseen työpaikalla. Hankkeessa kehitetään mm. kv-taustaisten työpaikkaohjauksen toimintamalleja.
– Eri maista tulevien kulttuurilliset erot toimintatavoissa aiheuttavat keskustelua. Asiat kuitenkin selviävät parhaiten, kun avoimesti kysytään henkilöltä, että onko tässä jotain, joka ei ole soveliasta hänen kulttuurissaan, toteaa Talent Hub Eastern Finland -hankkeen projektipäällikkö Mirja Iskanius. – Työelämässä toimitaan kuitenkin aina työpaikan sääntöjen mukaan.