Tietohallintopalvelut vastaavat kaikista Ylä-Savon koulutuskuntayhtymän ja Ylä-Savon ammattiopiston tietoteknisistä palveluista, kuten laitteistojen ylläpidosta, tietoliikenteestä, ohjelmistoasennuksista, käyttäjätuesta jne.

Alle on koottu tietoa opiskelijoille tarkoitetuista digipalveluista.

Eduhelppi – Opiskelijoiden oma tietotekninen apu

Eduhelppi neuvoo, ohjaa sekä opastaa tietokoneiden ja mobiililaitteiden käytössä kaikkia YSAOn opiskelijoita paikkakunnasta riippumatta. Eduhelpin toiminnasta vastaa tieto- ja viestintätekniikka-alan opiskelijat ja opettajat.

Palveluaika ma-pe, klo 8.15-14
040 827 7020
eduhelppi@edu.ysao.fi

Käyttäjätunnukset

Jokaiselle YSAOn perustutkinto-opiskelijalle luodaan AD:hen (Active Directory) käyttäjätunnus opiskelun alkaessa ja tämä tunnus on voimassa koko opiskelun ajan.

Käyttäjätunnukset luodaan, päivitetään ja poistetaan Wilmaan kirjattujen tietojen perusteella. Käyttäjätunnus ja salasana lähetetään opiskelijalle tekstiviestillä. On siis tärkeää pitää oma puhelinnumero ajantasalla. Viestissä on myös linkki YSAOn käyttösääntöihin, joita opiskelija sitoutuu noudattamaan käyttäjätunnusta käyttäessään. Jos opiskelijalla ei ole matkapuhelinta, tunnukset toimitetaan kirjeessä.

Jotta vältyttäisiin useilta erillisiltä käyttäjätunnuksilta, opiskelijoiden käyttämien järjestelmien käyttäjähallinnat on liitetty AD:hen. Toisin sanoen samalla käyttäjätunnuksella voi kirjautua YSAOn lähiverkon tietokoneille sekä käyttää sähköpostia, Wilmaa, itslearning-verkko-oppimisympäristöä ja langatonta verkkoa.

Salasanan vaihtaminen

Jos haluat vaihtaa salasanasi, voit tehdä sen osoitteessa https://salasana.ysao.fi

Vaihtaminen onnistuu vain, jos muistat nykyisen salasanasi. Mikäli olet unohtanut salasanasi, pyydä uutta tekstiviestillä alla olevan ohjeen mukaisesti.

Salasanan uusiminen tekstiviestillä

Jos olet unohtanut YSAOn verkon salasanasi (joka käy myös esim. sähköpostiin, Wilmaan ja itslearningiin), saat uuden salasanan helposti tekstiviestillä.

Salasanan uusiminen tekstiviestillä vaatii, että Wilmaan on tallennettu käytössäsi oleva matkapuhelinnumero. Jos Wilmassa on vanha matkapuhelinnumero, salasanan uusiminen ei onnistu. Kun matkapuhelinnumerosi muuttuu, muista käydä opintotoimistossa kertomassa uusi puhelinnumerosi tai vaihda se itse Wilman lomakkeissa.

Kun haluat uuden salasanan, lähetä numeroon 044 738 8833 alla oleva tekstiviesti omasta matkapuhelimestasi :
SALASANA käyttäjätunnus henkilötunnuksen neljä viimeistä merkkiä

Esimerkki, Matti Meikäläinen lähettäisi tekstiviestin:

Salasana matti.meikalainen@edu.ysao.fi 789a

HUOM! Käytä viestiä kirjoittaessasi välilyöntiä, muuten viestisi ei mene perille oikeassa muodossa.

Ollessasi ulkomailla lisää puhelinnumeron eteen Suomen suunta, jolloin puhelinnumero on +358447388833.

Jos antamasi tiedot ovat oikein ja salasanan uusiminen onnistuu, saat uuden salasanan tekstiviestillä. Saat tekstiviestin myös epäonnistuneesta salasanan uusimisyrityksestä.

Palvelun käyttäminen maksaa normaalin tekstiviestin lähettämisen verran.

Palvelun väärinkäyttöä käsitellään tietomurtoyrityksenä.

Jos salasanan uusiminen ei onnistu, ota yhteyttä YSAO:n Helpdeskiin, puh. 040 1800 800.

Vinkki: Talleta matkapuhelimeesi yhteystietoihin numero 0447388833 esim. nimellä salasanan vaihto, jolloin sinun ei tarvitse opetella ulkoa kyseistä puhelinnumeroa.

Langaton verkko

YSAO-opiskelijalla on käytössä langaton verkko (WLAN). Verkkoon kirjaudutaan omilla AD-käyttäjätunnuksilla. Tässä verkossa voi käyttää opiskelijoiden omia päätelaitteita (kannettavat tietokoneet, tabletit, älypuhelimet jne.).

Käyttäjä vastaa itse käyttämiensä päätelaitteiden tietoturvasta esimerkiksi käyttöjärjestelmän tietoturvapäivityksistä, virustorjunnasta ja palomuurista. Jokainen käyttää palvelua omalla vastuullaan.